ליקויי בנייה – כיצד מתמודדים

ליקויי בנייה בבתים חדשים בישראל – מה פירושם ?

על פי רוב – כשמדובר בליקויי בניה ,  הכוונה היא לאי עמידה בתקני הבנייה תוכניות המכר וחיקוקים נוספים הקבועים בחוק הישראלי.

ליקויי בנייה יכולים להגרם בכל שלב משלבי הבנייה ומקורם יכול להיות בתכנון הנדסי , בעלי מקצוע, קבלני משנה , סדר פעולות שגוי וכן עבודה רשלנית של פועלי הבניין, המפקחים  או של קבלני המשנה

ליקויי בנייה הינם בגדר עבירה על החוק.

כיצד ניתן למנוע ליקויי בניה ?

כדי לצמצם את הסכנה להיווצרות ליקויי בניה, ראשית, יש לבצע בדיקה מקיפה אודות הקבלנים והיזמים. יש לשים דגש על הוותק המקצועי של החברה מהנדסיה ומנהליה, עבודות בנייה נוספות שנעשו על ידם, וקבלת המלצות.

ישנן חברות המצמידות " מלווה בנייה " שהינו למעשה ,מהנדס מומחה המבקר את איכות הבנייה בכל משך הבניה.

ישנם ליקויים נסתרים שלא ניתן או שקשה מאוד לאתר בעיקר בגלל הימצאותם ביסודות המבנה, או בתיכנונו.   כדי למנוע מראש ליקויים נסתרים , ישנן חברות בדק בית המתמחות בזיהוי ליקויי בנייה נסתרים ולשם כך נעזרות במהנדסים המתמחים במספר תחומים. גם  במקרה של רכישת בית שלא מקבלן ניתן לבצע את הבדיקות הללו ואף רצוי. על המוכר לספק דו"ח המפרט ליקויי בנייה הקיימים באותו מבנה – דוחות כאלה מכינים מהנדסים, ואדריכלים .

ליווי קבלני בניין על ידי חברות ליקויי בנייה – בדק בית

חברות בדק בית רבות מציעות שירותי ליווי לבעלי נכסים, כאשר הנכס עדיין נמצא בבנייה, דווקא אז חשוב שיהיה פיקוח מקצועי על העבודה. מטרת הפיקוח היא הרתעת הקבלן ועובדיו מפני ביצוע קיצורי דרך הגורמים לחריגות מתקני הבניה והחוקים . בעלי דירות רבים, במיוחד בפרוייקטים יוקרתיים, ממנים מומחה מטעם חברת בדק בית המלווה את כל הליך הבנייה, במטרה להקטין את היווצרותם של ליקויי בניה בעתיד.

בנוסף ,  חברת בדק בית שהצמידה בודק מטעמה לאורך כל הבנייה, מקנה גיבוי ביטוחי ומשפטי לאחר הבניה במקרים שבהם יש חריגה מתקנות הבניה. ליויי קבלנים, אינו מתאים לכל פרוייקט ובעיקר כאשר מדובר בפרוייקטים קטנים יחסית שעלותם נמוכה, מכיוון שהעסקת עובד המתמחה במעקב אחרי קבלן, עלולה להסתכם בהוצאה נוספת של אלפי שקלים,  ולכן ההשקעה לא תמיד כדאית.

בבסיס ההחלטה לגבי העסקת חברת ליווי עומד כמובן שיקול של תקציב וחישוב עלות מול תועלת, במקרים  שאינכם בטוחים כדאי להתייעץ עם עורך דין המומחה בנושא ליקויי בניה והוא יוכל לייעץ האם ההשקעה כדאית.

מה עלינו לעשות אם גילינו ליקויי בנייה במבנה?

ראשית יש לפנות לקבלן עצמו לברר עימו את הסיבות לליקוי ואם הוא באמת קיים ולדרוש את תיקונו, תחילה בעל פה , או בטלפון ואם אינכם נענים , יש לפנות במכתב רשום.

אם פעולות אילו אינן מסייעות, יש לפנות לעורך דין המתמחה בתביעות נגד קבלנים על מנת לקבל יעוץ מקצועי ראשוני,   במידת הצורך, עורך הדין יפנה אתכם למהנדס או חברה המתמחה באיתור ליקויי בנייה. לאחר שהמהנדס או החברה יבצעו בדיקה בדירה, הם יגישו דו"ח מפורט המשמש את עורך הדין כחוות דעת מומחה אל מול הקבלן , במידת הצורך ניתן לעשות בדו"ח זה שימוש בבית המשפט , בתביעת ליקויי בנייה.. ליקויי בנייה משמעותיים עלולים לגרום לנזקים כבדים כספיים ולפעמים גם גופניים.

מהו הפיצוי הניתן בשל ליקויי בניה ?

הפיצוי תלוי בעיקר בנסיונו ובמקצועיותו של עורך הדין המטפל בליקויי בנייה. כמו כן לא תמיד ניתן פיצוי כספי. לעיתים קרובות , תלוי בנסיבות, בית המשפט מחייב את הקבלן או היזם הנתבע לתקן בפועל את הליקויים שנמצאו בדירה, תיקון בפועל מתבצע בדרך כלל כאשר התיקון אפשרי , כאשר הוכח שהקבלן מסוגל ויכול לבצע את התיקון , או כשמדובר בליקויי בטיחות מסכני חיים שאז במקרים מיוחדים כאשר ברור שהקבלן הנתבע אינו כשיר לביצוע התיקון , ניתן למנות קבלן חיצוני לתיקון הליקויים.

רצוי להקפיד על ליווי מקצועי משפטי ולהתייעץ עם עורך דין עוד בטרם החלטתם לשכור את שירותיה של חברת בדק בית. לא כל חוות דעת של חברת בדק בית מתאימה להגשה בבית משפט וגם אם היא מתאימה , לא בטוח כלל שהיא עומדת בדרישות החוק ובתנאים המקצועיים והמשפטיים .

התקשר אלינו:

054-5987144

צור איתנו קשר:

golanjonathan@gmail.com

כתובת המשרד:

רח' י.ד. ברקוביץ' 4, תל-אביב

דילוג לתוכן